16 Aralık 2014 Salı

Ev Okulu Meselesi

Ülkemizde eğitim sistemine dair yapılan reformlardan sonra, bir çok ailenin ev okulu konusunu ciddiye almaya başlayacağını düşünüyorum artık. Hele ki bu sabah çıkan anaokullarında uygulanması gereken tavsiyelerden (!) sonra. Haberi burada http://www.radikal.com.tr/turkiye/anaokullarinda_derse_besmeleyle_baslanacak-1252323

Ben olsam ne yaparım/yapardım diye düşünmeye başladım ve aklıma gelenleri yazmaya karar verdim.

- öncelikle tabi haklar-hukuklar bu işin nasıl yapıldığı, yönetmelikler iyice okunup hukukçular eşliğinde anlaşılmalı. Bu amaçla ciddi bir web sitesi/blog açılsa iyi olur. Hukukçular, eğitmenler, pedagoglar tarafından bu yönde bilgiler içeren bir site.

- sonra 3-4 arkadaş bulur hep beraber ev okuluna başlayıp yürütmeye çalışırdım. Ancak tabi ki kaytarmaya çalışan, çocuğunun yükünü başkasına atan biri olmamak kaydıyla. Her birimiz farklı bir gün için bir görev üstlenirdik mesela. 

- haftalık, aylık ve yıllık takip edilmesi gereken dersler, yıl sonunda çocuğun edinmesi beklenen beceri ve bilgiler gibi tablolara ihtiyaç olacaktır. Bunları yine okullardaki müfredata uyacak şekilde düzenlemek, programlamak için yardımcı olacak "ev okulu ders programı" sunan sitelere ihtiyaç var. Yine her anne neler yaptıklarımı paylaşabilsin bir fikir ağı oluşsun diye de forum benzeri bir siteye. Tabi bunlar çocukların yaşlarına göre düzenlenmeli.

- anne baba çalışıyorsa, özel ders veren öğretmenler gibi özel ev okulu öğretmenlerinin türeyeceğini düşünüyorum yakın zamanda. Böyle kişilerden destek alınabilir, anne babanın yerine ev okulu öğretmenleri çocuğu eğitebilir.

- Çocukların sosyalleşmesi için, çocuklarına ev okulu uygulayan ebeveynler bir platformda toplanabilir ve şimdilerde sosyal medyada bolca gördüğümüz olul öncesi aktiviteler gibş, ev okulu öğrencileri için toplu aktiviteler düzenlenebilir. Fabrika ziyaretleri, çeşitli meslek gruplarından insanları ziyaretler, doğadaki keşifler, tarihi geziler gibi.

Şahsen ben böyle bir durumda kalırsam, çocuklara gönüllü öğretmenlik yapmaktan, onlara aktiviteler bulmaktan çok memnun olurum. Akademik açıdan tüm dersleri çocuklara öğretebilirim, hatta onların öğrenme becerilerine göre farklı yöntemler dener en zevk alacağı şekilde yöntemler bulur geliştiririm. Eminim benim gibi düşünen ve yapabilecek durumda olan çok anne vardır. İş sadece planlı programlı olmaya ve meseleyi ciddiye almaya bakıyor.

10 yorum:

  1. Ah bence kesinlikle harika bir fikir. Gidişata bakınca bazen öyle bir ayrıma düşüyor ki aklım düşünceme şaşırıyorum. Bu okullara, bu sisteme güvenip nasıl da göndereceğiz diyorum daha olmayan çocuğu. Bu önerdiğin yöntem çok güzel ama bir o kadar da organize olunması gerekilen bir yöntem, bilinç lazım, farkındalık lazım. Bizim toplulumuzda uygulanabilirliği yokmuş gibi geliyor baktığımda ama umudum var. Eskiden de varmış ya zaten romanlarda okumadık mı mürebbiyeler var evlere gelen çocuklara dersler veren. Kesinlikle çocuk gayet de herşeyi öğrenir, yetişir. Hem saçma sapidik fikirlerle beynini yıkamalarına izin vermemiş oluruz çocuğumuzun, hem de biliriz neler oluyor sistem nasıl işliyor, daha da içine girip dahil olabiliriz bu duruma. Tabi ebeveynler çok önemli, çok anne baba biliyorum gözlemlerimden, bırakalım gitsin başımızdan gibi bir mantıkla okula yollayanını. İnsanlarımızın bilgisine, tecrübesine güvenmiyorum. Çok gerekli böyle bir platform, ama bunun da suyunu çıkartırlar diye düşünüyorum. Tv de annelerin anneliklerinin sorgulandığı, vahşice eleştirildiği bir program var bilmem biliyor musun süper anne mi ne galiba. Haftanın annesini seçiyorlar. Onları izleyince dehşete düşüyorum inan, herkes herşeyi o kadar biliyor ki ve öyle kolay yargılıyor ki. Sanıyorum bir süre sonra Türkiyede tüm ebeveynler ya da en azından bir çoğu diyeyim canavara dönüşecek. Yani canım demem o ki korkuyorum, çocuklarımız adına, insanlığımız adına. Ana okulunda derse besmeleyle başlayacaklarmış bak sen zaten insanlar onu içlerinden yapıyorlar, biz öyle öğrendik, gösteriş şeklinde yapmayı değil. Gidişat vallahi çok kötü, napıcaz bilmem. Çocuklara gelene kadar daha anne babaların kendini çok geliştirmeleri lazım çooook aslında...

    YanıtlaSil
  2. Güzel bir fikir. Ama ülkemizde uygulanamayacağını düşündüm. Sizin gibi bilimsel okutmayı düşünenler olacağı gibi radikal dini eğitim verecek aileler de olacaktır. O zaman tam istedikleri ortam hazır olacak. Amacı belli kurslar daha da türeyecek ve ülke kaosa gidecektir. Gittikçe korkmaya başlıyorum ülkemin halinden :(

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet o benim de aklıma geliyor ancak eger şu anki açık liseler gibi sonunda bir sınav olursa müfredat az çok belli olur o zaman. Tabi aşırı dinci eğitim de veren olacaktır ama bu zaten şu anda da var yok mu? Ben biliyorum ki var. Okula gitse de okul dışında böyle yönlendiriliyor çocuklar

      Sil
  3. Küçük birçocugun besmele çekmeyı öğrenmesinin dua öğrenmesinin ne gibi bir sakıncası olabilir acaba Müslüman degilmiyiz elbette onun gereğini ögreticez çocuğumuza Hristiyanların kutladığı noeli yada noel şarkılarını öğretmemizimi bekliyeceksiniz merak ediyorum istemeyen göndermez böyle bir yere yada seçmeli ders olarak aldırmaz olur biter % 99 Müslüman olan bir ülkede böyle birşeyin yapılması neden tuhaf karşılanıyo ermaniler,museviler,hristiyanlar aynı yaştaki çocuklarını özellikle göndermiyomu böyle okullara dinini iyice öğrensin diye kiliselere havralara götürmüyolarmı onlar için özel günlerde onlar yapınca wawww ne güzel ögretiliyobizde yapılmaya çalışılıncamı zorlama oluyo ebeveynlerden böyle bi talep var ve o uygulanıyo bir Müslüman ebeveyn olarak ben çok memnunum sizde göndermezsiniz yada batı kültürürne özenip o şekilde yetiştirirsiniz çocuğunuzu olur biter biz dinimizi yaşamak için çaba gösterirken dinimizin emri olan başörtüleri başımızdan zorla çıkartılmaya çalışırken kimsenin sesi çıkmadı şimdi dinimizi yaşama hakkı verilince vaayyy ülke elden gidiyo muahbbeti ne için yapılıyo anlam veremiyorum ben mmüslüman bir ülkede Müslüman gibi yaşamak istiyoruz çokda bişey istediğimizi düşünmüyorum selam ve dua ile :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Isteyen istedigi gibi yasadi ve yasiyor zaten, din gibi subjektif konular boyle genele yayilamaz. Herkes inancini istedigi gibi yasamakta serbest. Bu uygulamanin bir sonraki asamasini soyleyeyim ben size. Diyelim belli bir mufredat ile dini bilgiler veriliyir ancak bu sefer de ayni inanca sahip olsalar da boyle degil soyle olmali diyenler cikacak. Kimisi bunu az bulacak kimisi yontemleri begenmeyecek. Su an bike muslumanlar kendi aralarinda bir gorus birligine varabilmis degil ayni su anda oldugu gibi. Ben de muslumanim ama ayni seklde dusunmuyoruz cunku din herkesin anlayisina algilayisina gore farkli yorumlanabiliyor, selamlar

      Sil
    2. Burayı tartışma platformuna döndermek gibi bi niyetim yok fakat din herkesin anlayışına göre farklı yorumlanamaz ayetlerle ve hadislerle onu kesin çizgileri çekilmiştir ve yapıp yapmamak kişiye bağlıdır ama yoruma açık bir konu değildir.
      Allah akıl vermiştir emir ve yasaklarını yapıp yapmamanın sonucunda da ne olacagını açık açık anlatmıştır Yüce Rabbim'iz.
      Herkes kendi içersinde bir çelişkide değil mi ? sonuçta şuandaki eğitim sisemini yada daha öncelerini de kimisi yeterli kimisi yetersiz bulmuştur daha önce Müslümanlara yapılan zülüm Müslüman olmasına rağmen çocuğuna bu dersi aldırmak istemeyen ailelere uygulanmadığı müddetçe bence hiç bir sorun yok kişi Müslümanım ama çocuğumun bunları öğrenmesini isteiyorum deme hakkına nasıl sahipse digerleride öğrenmesini istiyorum demeye o kadar hak sahibidir.
      Sizi severek uzun yıllardır takip ediyorum evet aynı düşünmüyoruz ama Müslümanım dedikten sonra müslümanlıgın gereği olan şeylerin çocuklara öğretilmesine karşı çıkıp hristiyanlıgın bir ögretisi olan noel kutlama adetini çocuğunuza aşılıyosanız yurt dışında yaşamanız bunda bir etken olmamalı bence oturup bazı şeyleri enine boyuna düşünmeniz ve bu dünya kadar öteki dünyanın varlıgınada hazırlık yapmanız gerektiğini düşünüyorum böyle yaparak çocugunuzada bence yazık ediyosunuz Rabbim yar ve yardımcınız olsun ...

      Sil
    3. Herkesin kalbindekini Allah bilir, başka da birşey diyemem. Hristiyanlığa dair özendirici bir şey yapmadığım gibi onu yerici birsey de yapmıyorum. Sonuçta o da aynı ilahın peygamberi. Beni de başkalarını da dilediğiniz gibi yargılayabilirsiniz. Ben cevap vermem.

      Sil
  4. ben ciddi ciddi ev okulunu düşünüyorum, sebebini en yakın zamanda yazacağım inşallah...

    YanıtlaSil
  5. Buraya ilk.defa yaziyorum evet kucucuk bir.cocugun.besmele veya.dua ogrenmesinin.kimseye.zarari.yok.fakat biz.toplum.olarak.boylesi.bi.cinnet.halindeyken.birbirimize.olan.sevgi.ve.saygiyi.malesef kaybediyorken.birtakim.egitim uzmanlarinin.egitime.boyle.bir ayar vermeye.calismasi.manidar

    YanıtlaSil
  6. Son yıllardaki değişikliklerin de büyük etkisi var tabi ama ben uzun yıllardır evde eğitimi destekliyorum sevdiğim bir arkadaşım çocuklarının bu şekilde ilköğretim yıllarında alacakları yaraların önüne geçti bizzat şahit olduktan sonra ise fikrim netleşti ancak öncesinde annenin gerekli donanıma araç gerece ve bilgi birikimine de sahip olması gerekiyor işte bu noktada biraz gözüm korkuyor benim. Öte yandan bir öğretmen eliyle ya da yönetmelikler öyle diyor diye pişmeye hazır kıvamdaki minicik yavrumu güvenmediğim ellere teslim etmek de istemiyorum.

    YanıtlaSil