25 Ocak 2019 Cuma

25/2019 Beyin

Beyinle ilgili anlaması güç pek çok olay var ama her yoga dersinde bunu yazmalıyım dediğim fakat sonrasında unuttuğum konuyu yazmak istiyorum bugün.

Aslında beynin yapabildiği her şey hayret verici elbette ancak yaş aldıkça, gördükçe sıradanlaşıyor bizim için. Arada sırada böyle çok kullanmadığımız işlevleriyle yüzleşince şaşırıyorum ben de. Bunların ilki, hiç unutmam yıllaaar yıllar önce Uludağ’da ilk kayak dersi aldığımda olmuştu. Hoca demişti ki, kayarken tam hangi noktaya gitmek istiyorsan gözlerini oraya odakla. Beynin vücudunun geri kalanını halledecek. Ve bingo!! Gözümü diktiğim yere hiç nasıl yapacağımı düşünmeden kayardım. Özellikle kalabalıkta çarpmamak için bile işe yarıyordu.

Sanırım bunu bilen de fazla kişi yok, ondan sonra kimseden duymadım çünkü. Ta ki geçen bahara dek. Biliyorsunuz ehliyet için bir sürü ders almıştım iki farklı hocadan. İlk hocam şeridimi taşmadan sürmem için uyarırdı ama illa ki kayardım. Onla hiç düzeltemedim. Sonradan değiştirdiğim diğer hoca, kayak hocasıyla benzer şeyler söyledi. Arabanın burnuna değil, karşıya bak. Beynin ellerini komuta edecek ve seni oraya götürecek. Park ederken bile park alanına değil uzaklara bakıyordum ve zınk diye doğru yerde duruyordum.

Diyelim kıvrımlı bir otobandasınız ama gözünüzün gördüğü en uzak noktaya odaklanınca, o kıvrımları el kendiliğinden direksiyonu döndürüp geçirtiyor. Çok çok hayret bişey. Yine diyelim uzaklara bakıyorsun ve önündeki araba duracak, frene basıyor, kırmızı ışıkları yanıyor. Gözün öndeki arabaya odaklanmadığı halde onu beyin görüyor ve eyleme döküyormuş. Her seferinde gerçekten de öyle oldu.

Kendisi de göstermişti. Kağıda iki nokta koymuş ve kalemle birleştirmeye çalışmıştı. Eğer kalemin ucuna bakarak çizerseniz çizgi düz olmuyor ve noktaya ulaşamıyor. Fakat elinize bakmadan gideceği noktaya bakarak çizerseniz çizgi mükemmel oluyor. Araba da böyle demişti.

Neyse bu bilgileri hayatıma katıp zenginleştirdim ama tabi ki öğrenecek bilgiler hiç bitmiyor. Geçen akşam yoga dersinde (ki genelde çok yorgun oluyorum tüm vücudum kasılmış oluyor öncesinde), bir pozu yaparken hoca yanıma gelip düzeltmeye çalıştı. Kollar havada olan bir pozdu ve omuzlarımı tutup onları gevşek bırakmamı söyledi. Kollarım havada iken nasıl omuz kasılmasın, hayret birşey dedim içimden tabi ama ona olmuyor dedim. Şimdi dedi omuzların için derin bir nefes al ve hoop omuzlar indi. Ben şok.

Sonra bunu vücudumun başka yerleri için kullandım. Bacağım mı ağrıyor, nefes alıp içimden bu sizin için diyorum, bir yerim mi kasıldı, al bu nefes sana geliyor diyorum ve canım vücudum çok söz dinliyor.

Sizin de var mı benzer deneyimleriniz? Öğrenmeyi çok isterim.

9 yorum:

  1. :D Yamacıma geeel, beyin enfes bir organ, mesleğim ama hala ağzımdan sular akıyor öğrendiğim her yeni "huyu" için.. Muhteşem bir organ. Sanırım fizikçi olarak seninle bu nörobilim konularını çok güzel tartışırız, özellikle bu "beyin dalgaları", "beyin gücü" konularını tamamen bilimsel açıdan tartışabilmek ne hoş olur.. Görüşürsek..
    Ha diyeceğim o ki, bu "object permenance" yani türkçesi nesne devamlılığı, çok güzel bir konu, hoşuna gider. Bebeklerde 4-7 ay arası başlıyor, öncesinde yok. Tam anlamıyla da 2 yaştan önce oturmuyor. Beynin ihtiyacı yok çünkü. Ama gelişimi çok hoş.. Senin bu bahsettiğin nesnenin devamlılığı, yani mesela bir nesnenin nasıl davranacağını hesaplamak ve daha davranmadan ona göre tepki vermeye hazırlanmak da bu nesne devamlılığının bir yönü ve beyin bunu öğreniyor. Mesela ben çok şaşırmıştım, bazı insanlar trafikte bir önlerindeki arabaya bakarlarmış.. halbuki bu çok risklidir çünkü onun nasıl davranacağı da bir önündeki arabaya bağlıdır yani senin aslında iki öndeki arabaya bakman, beynin olası farklı bir duruma hazırlığı anlamına geliyor ve hayati önemi var :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ceren aklıma ne geliyor bir gün ya Başak sen ben kaçıp bir şehirde buluşalım veya biz senin şehre gelelim sen dışarı kaç. Kız kıza bir gün geçirelim doya doya.

      Sil
  2. Geçenlerde izlediğim bir programda beyinle ilgili çok az şeyin bilindiğini söyledi bir bilim insanı. Beyin çok komplike ve muazzam bir organ. Bu verdiğin örneklerden yola çıkarak diyebilirim ki, demek ki detaya değil bütüne bakabilirsek bazı şeyleri daha net görüp onlarla daha kolay başa çıkabileceğiz... ilham verici bir paylaşım olmuş, teşekkürler, sevgiler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bir de gerçekten işi ona bırakmak en kolay yol. Normalde çok daha zor onu yapmamız. Böyle hayatımızı kolaylaştıran ve bilmediğimiz kim bilir daha ne çok şey var

      Sil
  3. yoga da bende çok yoruluyorum

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben yorulmuyorum aksine öncesinde vücudumda biriken tüm yorgunluk gidiyor sayesinde

      Sil
  4. Daha yeni bbc earth ve natgeo people da buna benzer bir program izledim.İnanılmaz şeyler öğrendim tabi teknık terımlere cok alısık olmasam da ınanılmaz keyıf aldım.Berkay'a "senin muhteşem esnek beynin" kitabını almıştım oradan merak ettı ve nasıl esnıyor dıye arastırıp birkac program daha bulduk tabi hep daha fazlası..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de senin önerilerine bakacağım çok teşekkürler

      Sil