6 Mart 2019 Çarşamba

6/03 Gonul Rizasi

Insanlarla yasadigimiz alisverislerimizde (ki maddi veya manevi olsun farketmez) gonul rizasini ne kadar dikkate aliyoruz, almali miyiz konusunda dusunduklerimi, kisa bir olayla anlatmak istiyorum bugun. Kimseye ders vermek amacinda degilim elbette, nasil dusunmeliyim, nasil yaklasmaliyim konusunda kendime de bir not dusmek istiyorum aslinda.

Gectigimiz gunlerde Istanbul'a gitmistik biliyorsunuz. Bizim orada oldugumuz gunlerden birinde, bana temizlige yardima gelen ablanin gelis zamaniydi ve ben ne kadar kendi kendime mutlaka haber vermeliyim desem de ona gelme demeyi unuttum. Bundan cok rahatsiz oldum tabi ama gelmis bulundu ve malesef geri dondu. Ben de onu bir sekilde telafi edecegimi soyledim zaten.

Simdi yarin yine gelecek ve benden gelip gittigi hafta icin bir ucret istedi. Bence istedigi miktar harcadigi zaman ve emege gore fazlaydi. Ama sorun degil dedim hic pazarliga girismedim ve verecegim. Cunku burada dikkat ettigim konu gonul rizasi.

Saniyorum ki benden istedigi parayi dusunurken, kafasinda dusunup tartmis ve bunu uygun gormustur. Simdi onunla pazarlik etsem ve kabul etse bile gonlu razi olmayacak. Gonlu razi olmadiginda ise, benim ondan kar edecegim paranin bana hayri olmayacak. Yine bir sekilde o para benden cikar ve ustune bir kalp kirikligi kalir. Belki bundan sonraki islerini de ayni hevesle yapmaz.

Diger yandan ona ben fazla para verecegim icin benim gonlum razi olmayacak. Cunku gercekten benim kriterlerime gore fazla -ki genelde eli acik biriyim- fakat benim gonlumun razi olup olmamasini dert edecek olan kisi ben degilim. Bu onun problemi ve onun vicdaninin kul hakki yiyip yememe konusundaki terazisine kaliyor. Eger bununla sorunu yoksa bu onun bilecegi is. Tabi burada su soru ortaya cikiyor. Benim gonlumun razi olup olmadigini nerden bilecek? Ben tamam dedigimde yuzde yuz riza gostermis olmuyor muyum zaten? Bu durumda eger tamam diyorsam ya gonul rahatligi ile verecegim, eger hayir ise, veriyorum ama benim icin fazla diye belirtecegim. Degerlendirme ona kalmis.

Bu maddi konulara bir ornekti. Diger yandan manevi konularda da benzer ayrintilar soz konusu. Mesela biri sizden bir konuda yardim rica ediyor ve tamam diyorsunuz. Ve isi gonul rizasi ile yapmiyorsunuz. Diyelim ki iste baska dis etkiler sizi yapmaniz gerekiyormus hissine zorluyor. Yine de isi yaptiniz ama istemeye istemeye. Bu durumda sizden o yardimi isteyen kisi, sizi zorladigi icin kul hakki yemis oluyor ve durust davranilmadigi icin bu kul hakkini yemesine sebep olan kisi siz olmus oluyorsunuz. Cok acayip. Bu durumda kimin hatasi daha fazla?

Ayni olayin karsiti da yine biz birinden birsey rica ederken ve onun gonul rizasi ile yapip yapmamasi konusunda da gecerli. Bu durumda durustlugun bazen insanlara iyilik yapmaktan daha otede oldugu goruluyor. Iyilik yapmak, gonul rizasi ile yapilmadiginda ters tepmis oluyor. Gercekten yapabilecek misin, yapmak istiyor musun, yaptiginda gonlunde hic birsey kalmayacak mi bunlari sorgulamak gerekiyor.

Bunlara dikkat ettigimiz zaman, su tarz soylemler de olmayacak: su kisi benim hakkimi yedi, ben ona bunlari bunlari yaptim ama o yapmadi, hep ben veren oldum beni somurdu.... Cunku bunlar hep gonul razi olmadan yapilmis seylerde ortaya cikiyor. Gonul rizasina dikkat ettigimizde bu huzursuzluk da kalkacak.

Ayrica butun bu hak meselelerinde kim kimin hakkini ne kadar yedi/yemedi konusunda degerlendirme yapabilecek yetide degiliz. Tablonun butununu gorebilecek kapasitemiz yok. Her kulun tek dikkat etmesi gereken, kisi kendi terazisinde kul hakkini yedi mi yemedi mi? Baska kisiler baska kisilerin hakkini yemis yememis bu bizim degerlendirecegimiz mevzu degil. Tabi simdi hemen su soru ortaya cikabilir. Mesela birisine haksizlik yapildigini goruyorsak mudahale etmeyecek miyiz? Cok alakali gibi gorunse de ince bir cizgi var, o apayri bir konu aslinda. Burada sozunu ettigim birebir maruz kaldigimiz iliskilerdeki tavirlarimiz.

Ben sahsen kul hakki yememek icin gercekten gayret ediyorum ve bilmeyerek de yediysem veya sersemligime geldigi anlar olduysa da buradan af diliyorum.





9 yorum:

  1. Bu yorum bir blog yöneticisi tarafından silindi.

    YanıtlaSil
  2. Bu yorum bir blog yöneticisi tarafından silindi.

    YanıtlaSil
  3. Bu yorum bir blog yöneticisi tarafından silindi.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Başakçım yorumun ve diğer tüm blog yazılarının yorumlarını yanlışlıkla sildim 😱

      Ben de yazdıklarına katılıyorum. Mevzuyu para üzerinden açıklasam da aslında vurgulamak istediğim konu gönül rızası idi. Mesela farklı bir örnek olarak aynı işte yapan ve aynı parayı alan ama birinin buna razı olduğu diğerinşn olmadığı gibi bir örnek de verebilirdim. Yani yasalar kurallar kanunlar vs ötesinde bir üst merci var ki o da gönül, işte bazen razı oluyor bazen olmuyor.

      Sil
    2. Diğer yandan bu abla ile aramızda resmiden öte bir ilişki var, özellikle birçok konuda ona yardımcı oldum, hiç zorlamadım, iki yeni iş buldum ve dil konusunda sıkıntısı olduğu için istediği herhangi bir anda (gece gündüz gün ortası) aralarındaki iletişime yardımcı oldum. Bunları karşılık için yapmadım tabi ama bu samimiyet benzer samimiyeti doğurur diye bekleyerek en azından yol parası ce harcadığı zamanı ister diye düşündüm (o gün başka iş alması vs söz konusu değil, daha fazla iş istemiyor)

      Sil
    3. Aaaa unf. block spam yaptın resmen bana :D ben de şaşırdım normalde onay bekliyordu yorumlar, bu kez direkt yayınlandı. Teknik bi sıkıntı oldu sanırım.

      Temizliğe gelen yardımcılarla ilişki farklı oluyor ama gerçi haklısın... tarafların birbirine çok hakkı geçiyor, bazen aileden biri gibi oluyorlar (bizim G. Ablamız öyle misal) Durum böyle olunca da profesyonel meslek etiği ve kodlarında değerlendirmek olmuyor. Ben senin anlatmak istediğini çok iyi anladım. Aynı çelişkileri de bire bir yaşıyorum zaten kendi hayatımda.. ama benim demek istediğim de gönül rızası işinde duygusal düşünmeyip somut kodlara dayandırabilsek rahat edicez...

      Ya gece beni de çok zorluyor insan ilişkilerinde bu durum... biriyle ilgili bir hayal kırıklığı yaşadığımda hemen aklıma ona yaptığım iyilikler geliyor. Yaptığım maddi manevi yardımlar, destekler, onun hayatını kolaylaştıran/ güzelleştiren vesile olduğum hayırlar... sonra “ben ona bu kadar şey yaptım, o bana şu kadarcık bir güzellik bile yapmadı” diye bozuluyorum.

      Aslında bozulmamak lazım! Sapla samanı karıştırmamak lazım. Çünkü ben ona o iyilikleri yaparken içimden geldiği için yapmıştım. Yarın öbür gün işim düşer, o da bana yapar diye yapmamıştım. O benden talep etmemişti... e o zaman neden bozuluyorum? Neden gönlüm razı gelmiyor? Çok zor bişey bence ama bunlara gönül rızası gösterebildiğimiz gün, nefsimizi eğittiğimiz gün olur işte :)

      Sil
    4. Evet işte benim de düşğndüğüm oydu. Belki kriterimiz gönüllerin rızası olursa aklımız kalmayacak. Ki ben o parayı verdim hiç tereddüt etmedim (yazdığım halde) sonradan ikna olmuştum.

      Ben yorum denetleme olayını kaldırdım bir zaman önce fakat yorum panelinde önceden yayınla dediğim yer içeriği sil olmuş ben de yanlışlıkla ona basınca son yüz yorum silindi 😬

      Sil
  4. Benim gönül rızam olmadan, hiç haber bile verilmeden miras yoluyla bana geçen evde yıllardır oturan, beş kuruş para vermeyen akrabam var ve aradaki ortak kişilere durumun çözümü için yardımcı olmalarını isterken; kötü taraf olarak ben ilan ediliyorum. Mahkemelerde uğraşıp, ilişkileri daha da zora sokmak istemedim ama hakkım da helal değil. Bazı akrabalar, akrepten beter oluyorlar. Ne Allah'tan korkuyorlar, ne kuldan utanıyorlar.

    YanıtlaSil