6 Nisan 2016 Çarşamba

Neee 4 Yaşında İlkokul mu?


Doğum günü 23 Mart olan Helodünya, 24 Mart'ta ilkokula başladı. (Yukarıdaki fotoğrafta sınıf takvimi görülüyor, Dila'nın 24 Mart'ta başlayacağı belirtilmiş).

Hollanda'da ilkokul 4-12 yaşını kapsıyor fakat zorunlu eğitim 5 yaşında başlıyormuş. Ancak genelde herkes özel bir durum olmadığı sürece 4 yaşında başlatıyor çocuğunu. Sınıflar grup olarak adlandırılıyor ve ilk iki grup bir çok okulda birleşik halde. Kızımın grubu da 1-2F.

Tabi başlar başlamaz okumayı yazmayı öğrenmeye geçmiyorlar bizde olduğu gibi, ilk iki yıl daha çok anaokulu formatında. Ancak tam anaokulu demek de doğru değil, ufak ufak eğitim de başlıyor. Zaten okulda sadece okuma yazma öğretilen bir yer değil.


Kızımın ilkokula başlayacağını duyan herkes, nee 4 yaşında ilkokul mu, çok erken değil mi?  diye tepki verdi. Doğrusu buradaki çocuklara bakıyorum da gayet hazırlar ilkokula. Zaten çoğu öncesinde oyun okuluna gittiği için ilkokula hazırlanmış haldeler ve çok hevesliler. Kızımın oyun okulu öğretmenleri, iki ay öncesinden, gideceği okula 15-20 sayfalık detaylı bir rapor gönderdi. Bu raporda, her türlü konudaki becerisi dereceyle belirtilmiş ve onun hakkında tanıtıcı yorumlar yazılmıştı.


Çocukların çoğu, okula başladığında kendi ihtiyaçlarını görecek durumda. Bizim için henüz geçerli değil ama burada çocuklar 3 yaşından itibaren bisikletle trafiğe çıkıyorlar ki bu bile aslında çok şey anlatıyor. Yani hem büyükler onları birey olarak görüyor, onlar da gerçekten çok bilinçliler, trafik kurallarını bile biliyorlar düşünün.


Kızımın gittiği okulun Dalton okulu olduğunu yazmıştım ( http://ge-ce.blogspot.nl/2014/11/dalton-okullar.html )Tam farkını ilerleyen günlerde daha iyi idrak edeceğim ama fotoğraflarda görüldüğü gibi çok renkli çok eğlenceli bir okul. Aslında diğer hollanda okulları da görünüm olarak böyle fakat farkı eğitim metotlarında olacak sanırım. 


Sabah 8.30 da başlıyor, haftanın 4 günü 14.15 de bir gün de 12.30 da bitiyor. Yanına iki kutu yiyecek koyuyoruz (okulda kantin yok, civarda hiç dükkan yok). Biri saat 10 civarındaki meyve saati için meyve ve yemiş gibi şeyler (hazır ürünler, şeker çikolata gibi şeyler yasak), biri de öğlen için öğle yemeği. Tabi bir de su.

Haftada iki gün jimnastik dersleri var. Bir spor ayakkabıyı sürekli okulda bırakıyorlar. Her çocuğun kendine ait bir görseli var. Kızım ilk gün başladığında öğretmeninin sunduğu seçeneklerden kediyi seçti. Bu sticker askısında, sandalyesinde ve spor ayakkabıların bulunduğu bez çantasında bulunuyor. Jimnastik dersinde kıyafetler çıkıp atlet kilot kalıyorlarmış. Bilmediğim için ince askılı bir atlet ile gitmişti ilk seferde. Çok üşümüş 😔 Bir sonrakinde içine tişört ve şort da giydirdim, bunlarla yapmış sporunu ve çok sevmiş. Spor salonunda kendileri giyinip soyunuyorlar ve ayakkabılarını değiştiriyorlar. 
(Bu senenenin başında ablamın oğlu anaokuluna başlamıştı. O başladığında 4,5 yaşındaydı ama sınıfın en küçüğüydü bir yıl erken başladı çünkü. Diğer çocuklar hepsi 5,5-6 yaşlarındalar ve öğretmen çocukların okula gelirken düğmesi olan pantalonlar değil de lastikli eşofmanlar giymesini istiyor. Tuvalette düğmelerini açıp kapayamıyorlarmış. 😳)




Üstteki fotoğrafta okul bahçesi görülüyor. Yine bütün okulların bahçesi oldukça benzer, parktan farksız. Helo'nun okulunda da salıncak, büyük bir kum havuzu, tırmanma aletleri, çeşit çeşit bisiklet ve arabalar var.

Bizim okul tek katlı ve etrafı oldukça yeşil. Konumu kasaba ormanının yanında yer alıyor zaten.


Aşağıdaki resim ise sınıfın olduğu koridordan. Her sınıfın önünde bir masa büyüklüğünde kum havuzu var. Canı sıkılan çocuk çıkıp oynuyor zaten kapılar hep açık. Koridorda ayrıca çeşitli oyuncaklar, kocaman tahtalardan bloklar falan da var.


Oğlum ablasını beklerken oynamıştı. Bir süre sonra dışarı çıkma saati geleceği için öğretmen çocuklardan toplamasını istedi. İki üç çocuk dökülenleri süpürdü, oyuncaklar kaldırdı ve kumun üzerini kapadı.


Oryantasyondan sonra, Helo'nun resmi olarak okula başladığı gün ayrıca Paskalya başlangıcı idi ve sınıfta Paskalya kahvaltısı vardı. Bizim haberimiz yoktu ama öğretmen de dahil herkes pijamayla gelmişti 😀


Bizim sınıfın iki öğretmeni var, biri haftanın 4 günü (kadın) diğeri bir günü geliyor (erkek). İlkokul döneminde Hollanda'da erkek öğretmene raslamak pek bir nadir durummuş bize denk geldi. Bir erkek öğretmen tecrübesi olmasını arzu ediyordum çünkü benim de ilkokul öğretmenim erkekti ve çok severdim.


Yukarıda fotoğrafta sağda görünüyor bayan öğretmenin yaşı biraz var ama çok sempatik. Hiç de öyle mesafeli değil, gayet sarılıyor çocuklara ve yine şansımıza bu öğretmenin Türk damadı varmış, Türkiye'ye gitmiş bol bol. Yani Türklere karşı bir antipatisi yok :)

Öğretmeni hangi sınıfa gideceğini falan biz seçmemiştik, okul bu şekilde verdi. Doğrusu hangi öğretmen iyidir diye hiçbir fikrimiz yoktu. Geçenlerde iki çocuğu da bu okulda okumuş olan evsahibimizle konuştuğumda, bu bayan öğretmenin onun çocuğunun da öğretmeni olduğunu, çocuğunun onu çok sevdiğini ve okulun en iyi öğretmenlerinden biri olduğunu öğrendim ve pek memnun oldum. Umarım kızım için de böyle olur.

Instagramda da dediğim gibi ömrümün bundan sonraki 10-15 yılında söz konusu olacak okul mevzusuna giriş yaptık. Hadi hayırlısı inşallah. 🙏🏼


Umarım öğrenirken keyif alacağı, güzel arkadaşlıklar kuracağı, bol bol eğlebeceği bir yer olur onun için.

20 yorum:

  1. Aslında bazı şeyler, misal çocukların dökülen kumları süpürmesi ne kadar akla yatkın ve normal iken, bize Türkiye sistemi yüzünden "Vay be!" gibi geliyor. Hollanda çocuk yetiştirmek için biçilmiş kaftan gerçekten, Ben de notlarımı alıyorum gelecek için tabii, elinize sağlık. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hele gel sen daha çok konuşacağız inşallah

      Sil
  2. Çok güzel bir okul.Sistemlerini de çok sevdim. Çocuğun sorumluluk bilincini ve birey olarak varlığını destekleyen her şey var. Sırf bu ilkokul sitemleri için bile kızımı yurt dışında okutmak isterdim ilkokulda.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yazarken abartmamaya çalışıyorum böyle olumsuz örnek olmamak için ama gerçek bu. Ne yazık ki en sıradan okullar bile tr ye göre epey ilerde

      Sil
    2. Abartı niye olsun ki. Farkı yaşadıkça gördükçe anlıyoruz. Çocuğun kişiliğinin oluşması için en önemli olan ilkokul yıllarında biz sadece bilgi yüklemesi yapıyoruz erkenden. Bu yüzden kızımı çok gezdiriyorum ben şimdiden hayatı, tüm dünyayı tanısın diye!

      Sil
    3. En güzel yol gezerek tecrübe ederek öğrenme harikasınız

      Sil
  3. Ne güzel bir okul, ne güzel bir sistem. Umarım güzel günler geçirir çocuğunuz, zevkle gidip gelir okuluna.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İnşallah şimdiye kadar okulu seven bir çocuk oldu ama pek tabi ki arkadaşlıklar hevesleri etkileyebiliyor hepsi iyi arkadaşlara öğretmenlere denk gelsin inşallah çocuklarımız

      Sil
  4. çok güzel bir ışığı var okulun, hayatınızın yepyeni dönemi hayırlı uğurlu olsun.
    pek güzel anılar biriktirsin helo:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Amin canım gerçekten hepimiz için çok heyecanlı bir dönem oldu :)

      Sil
  5. Sınıftan çok laboratuvara benziyor :) şaka bir yana bence tam da olması gerektiği gibi. Çocuğa sorumluluklar verilmesi süper. Burada bu tip okullar kreş adı altında özel ve ücretli. Oysa sizinki devlete ait.
    Başarılar okul hayatında Helo'ya.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tesekkür ederiz, hepimizin çocukları inşallah

      Sil
  6. Hayırlı uğurlu olsun. Eminim çok eğlenceli olacak okul yaşamı. Buradakilerden daha renkli ve samimi görünüyor ortam :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Günler geçtikçe daha çok seviyorum öyle eğlenceli şeyler yapıyorlar ki hepsini koyasım car görmemişin kızı okula başlamış gibi oldum 😂

      Sil
  7. Kulağa çok güzel geliyor :) Umarım tüm eğitim hayatı çok mutlu başarılı geçer, sizleri gururlandırır, kendisi sevdiği mesleği yapar! İyi başlangıçlar!

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sağol canım inşallah severek devam eder

      Sil
  8. Türkiyedeki eğitimi ve insanları düşününce bir de içim acıdı. Butda çocuklar yarış atı çünkü...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet o sistemde okumuş bir yarış atı olarak çok iyi biliyoruö 😔

      Sil
  9. bayıldım resmen.. sorumlulukların tam da hayatın içinden verilmesi ne kadar da güzel :) umarım ülkemizde de lafta kalan bazı uygulamalar layıkıyla yerini bulur ve bizim de sorumluluklarını bilen, bilinçli, sağlam temelli bir neslimiz olur. Prensesin güzel bir eğitim hayatı olması dileğimle.. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tesekkür ederiz. Aslında bakıyorum da çoğu şey ülkemizde de uygulanabilir halde ama neden yapmıyorlar anlamıyorum. Mesela türkiyedeki sınıflar daha lüks, bazı eşyalar daha kaliteli ama burda o tarz şeylere yatırım yapılmaktansa uzun yıllar dayanacak ve çocukları eğlendirecek şeyler seçiliyor

      Sil