16 Mayıs 2021 Pazar

Sedef Cicegi Tohumlari




Tam bir yil once, bahcemde cikan Sedef ciceklerinin beni nasil heyecanlandirdigini bu yazimda (https://ge-ce.blogspot.com/2020/05/kg-53-59-yeni-donem.html) yazmistim. O yazida yesil halinin fotografini paylastigim cicekler sonbaharda kurudu, tam istedigim gibi bir suru kuru cicegim oldu. Cevremde bazi arkadaslarima da o kuru ciceklerden buket olarak verdim ve hatta instagramda  elimde biriken tohumlardan almak isteyen olursa paylasabilecegimi bildirmistim.  O zaman bir cok kisi bana tohum icin adresini gondermisti ve ben de tohumlarin bir kismini sahiplerine iletmistim. 

Fakat gecen sonbaharda gonderdigim tohumlar sadece avrupa icinde yasayan kisilere idi. Malesef turkiye’ye gonderemedim ve bekleyenleri uzun sure bekletmis oldum. Ta ki gecen hafta dondugumuz Turkiye tatiline kadar. Daha gitmeden mektuplari yazmis, zarflari hazirlamistim. 


Bu kadar bekletmeyi dusunmuyordum aslinda, sonucta bir mektup kagidinin arasina koyacagim birkac tohum oldukca hafif oldugundan hollanda’dan gondermis olsam bile buyuk bir maliyet tutmazdi. Ancak biraz arastirinca, ulkeler arasi tohum gondermenin yasak oldugunu ve buyuk cezalari bulundugunu ogrendim. Bu aslinda ekosistemi korumak icin benim de mantikli buldugum ve destekledigim bir kanun fakat cok iyi biliyorum ki, tohumunu gondermek istedigim bu cicek bizim ulkemizde de var veya onceden vardi. Nesli neredeyse tukendi ve iste bu yuzden yanimda goturmek konusunda icim rahatti ve cogalmasina bir nebze olsun vesile olabilirsem “ bana ne mutlu”ydu.


Gidince ilk firsatta postaladim. Postaya verdigimi instagramdan paylasinca, bu duyurumu daha once gormemis olanlardan yeni talepler geldi. Yanimda fazla getirdigim tohumlari yeniden postaladim, yine avrupada yasiyan yeni talepler olustu, onlara da gelince postaladim ve su anda toplamda 40’tan fazla, farkli kisiye tohumlar gonderilmis oldu. Ve hic karsiliksiz yaptigim bu is beni inanilmaz mutlu ediyor. 



Dogaya kendimi bildim bileli ilgi duydum ama son yillarda bu ilgimin farkliligini farkediyorum. Yani ben her insanin benim bildiklerimi bildigini veya dogayi benim gordugum sekilde gordugunu saniyordum. Fakat herkesin algiladigi ve gosterdigi ilgi farkliymis. Mesela ablamla aramizda soyle bir konusma gecmisti:

(Ablam bana instagramdan bir gonderi atiyor, gonderide ebegumeci cayinin sunlara sunlara iyi geldigi yaziyor)
- e ben bunlari biliyorum abla sen hatirlamiyor musun babannemin bahcesinde cesmenin yaninda kocaman bir ebegumeci vardi, babannem onun ciceklerini toplardi bize hic elletmezdi, onlari cay yapardi iste midesi icin.
- hic hatirlamiyorum. Orda ebegumeci mi vardi? Nasildi cicekleri
- hani mor yonca gibi dort yaprakli.

Bu gibi konusmalar sadece ablamla degil, esimle, annemle, arkadaslarimla falan da oluyor. Her nasilsa cocukken bazi seyleri cok gozlemlemisim (bulabildigim her yesillik arasinda dolasip, incelemeyi cok severdim) , bunlarla ilgili farkli bilgileri kafamda birlestirmisim ve son on yildir falan aslinda hic de azimsanmayacak bir bilginin biriktigini farkediyorum. 

Turkiye’de tohumlari gondermeden once sedef cicegini anneme de anlattim ve fotograflarini gosterdim. Aaa bu sedef miymis cok eskiden vardi hatta babannenin odasinda bi vazoda vardi dedi. Evet dedim bir de komsumuz Mecbure ablalarin cam onundeki fiskos sehpasinin uzerinde vardi hatirliyor musun (ben 8-9 yasinda falandim)? Hayir annem hatirlamiyormus :) Tabi ona da ektim :)


Bu yil malesef hollanda’da son 35 yilin en soguk bahari yasandi ve gecen yil 12 mayista belime ulasmis sedeften henuz eser yok. Her yil Hidirellez’de gulleri acmis olan gul agacinin bile hic tomurcugu yok daha. Umuyorum bir iki hafta sonra hava isinmaya baslayinca hizli bir sekilde cosacaklar hepsi ve ben yine tohumlari cogaltacagim ve isteyenlere ulastiracagim.


Geri odemek icin benden gonderme ucretini isteyen bir kisiye soyle demistim. En guzel karsilik tohumlarin tuttugunu gormek olur. O tohumlar benim icin gercekten cok onemli ve yillardir tecrube ettigim bir husus var; bazi paylasilan seyler, degerini anlamayan kisilere gittiginde ne yazik ki heba oluyor. Yani sizin ozenle islediginiz bir ortu mesela, hediye ettiginiz kisi tarafindan ayni ozenle kullanilmiyorsa bu cok uzucu olabiliyor. Nitekim tohumun cogalmasi doga icin, turu azalan bir bitkinin cogalmasi icin, arilar icin (arilarin sevdigi bir cicek) onemli. Bu yuzden tohumlarin bu degerini bilip yasatmaya calisacak (ha olmaz bazen olabilir elbette) herkesle paylasmaya hazirim. 









1 yorum:

  1. Selam Sinop'ta pazarda satılır evimde vardı. Ektim ama göremedim. Çünkü yazları Sinop'a gidiyoruz kalıyor. Ne iyi yapmışsınız. Hem sizi hatırlarlar hem güzellik hemde ürerler. Sevgiler.

    YanıtlaSil