4 Haziran 2015 Perşembe

# bebekleri uyku arkadaşına alıştırmak # Uyku arkadaşı

Bebeklere Uyku Arkadaşı Alıştırmak

Daha önceki yazılarımın içinde hem kızımın hem de oğlumun uyku arkadaşı olarak bir bez parçası (kızım tülbent, oğlum muslin örtü kullanıyor) aldığını yazmıştım. Ancak bunu ayrı bir yazı olarak bloguma eklemek iyi olacak.

Benim annelikte en iyi yaptığımı düşündüğüm şey, çocuklarımı iyi gözlemlemek. Tabi bu gözlem sırasında beynim de arkaplanda harıl harıl çalışıyor ve alternatifler üretiyor. Mesela çok yakın zamana kadar asla emzik kabul etmeyen oğlum, bir akşam diş krizi geçirince hemen emziği sundum ona. Aldı ve rahatladı, sonra da devam etti. Oysa o anı kaçırsaydım hiç emzik almayacaktı biliyorum, ya da böyle başka bir fırsat bekleyecektim.

Uyku arkadaşı konusu da her iki çocuğumda böyle oldu. O anki ihtiyaçlarına çözüm olarak onu sunduğumda kabul ettiler ve öyle devam ettiler. Peki uyku arkadaşına ihtiyaç ne zaman, nasıl doğar?

Aslında tam bir tarih vermek doğru değil ama her iki bebeğim de tam 2,5 aylıkken aldıkları için, 2-3 ay civarı diyebilirim. Ancak kaçıncı ayda olursa olsun (sonuçta her bebeğin gelişimi farklıdır), dikkat ettiğim konu, bebeğimin hareketleriydi. Biliyorsunuz bebeklerin önce görme yetileri gelişir ve bir süre bakarak incelerler dünyayı. Sonra ellerini keşfeder ve nesneleri tutmaya çalışırlar. İşte bu aşamada uykuya geçerken birşey tutma ihtiyacı duyarlar. Buldukları ilk nesneye -artık  çevresinde ne varsa, battaniye tişört o da yoksa diğer eli- yapışır minik eller. Bu tutunma refleksi onlara güven verir, eğer tutunamazlarsa sıçrama, düşme refleksi gösterebilirler.

İşte ben tam bu davranışı göstermeye başladıklarında, kendi elimle ellerine verdim ve tutmalarını sağladım uyku arkadaşlarını. Her uyku sırasında unutmadım ve tutturdum. Böylece bir süre sonra kendileri arar oldular. 

Uyku arkadaşı olarak da tercihimi ince bezlerden yana kullandım ama ne olacağı size kalmış. Genelde çocuklar kendi haline bırakıldığında tercihleri battaniye oluyor. Fakat uzun vadede düşünürseniz taşıması kolay ve her mevsime uyan birşey olması daha iyi. Mesela bir arkadaşımın çocuğu peluş battaniyesini kullanıyordu ve yaz sıcaklarında dahi onu heryere taşıyorlardı :(  Şimdi çok güzel yumuşak oyuncaklar da var ama benim tavsiyem bunların peluş ve tüylü olanlarını değil, düz kumaştan yapılmış olanlarını (terletmesin ve ağzına tüyler kaçmasın) ve bebeğin eliyle kolayca kavrayabileceği uzunlukta ve kalınlıkta kol-bacak gibi kısımları olanlarını seçmeniz yönünde.

Bir uyku arkadaşına alıştırmak uykuya geçişe yardımcı olması bir yana bazı alışkanlıkları (parmak emme, saçla oynama, annenin bir yerini tutma gibi) engellemiş oluyor. Tabi bu parantez içinde yazdıklarım olumsuz alışkanlıklardır demiyorum, sizin tercihinize kalmış elbette ancak uzun vadeli düşünmek gerektiğini hatırlatayım. Bazı dönemler bize hoş gelen alışkanlıklar, başka bir dönemde yorucu olabiliyor veya her ortamda uygulaması kolay olmayabiliyor.

23 yorum:

  1. Ben de kızlarımı birer tülbentle uyumaya alıştırdım, uykuya geçişlerini kolyalaştırıyor :)

    YanıtlaSil
  2. Çok güzel bir bilgi oldu bu benim için. Bu konuda hiç fikrim yoktu hatta. Teşekkürler!

    YanıtlaSil
  3. bende 2 çocugumda bunu sağladım cokda rahat ettim tek hatam ince bir tülbent yerine battaniyeye alıştırmak oldu yazın o battaniye taşıması işkence tabi şimdi ikiside bıraktı artık :)

    YanıtlaSil
  4. Ah ah, ben farkına bile varmadan battaniyesine alışmıştı Metehan. İzmir'de ağustos sıcağında battaniyeye sarılmış bir çocuğu bebek arabasında görenler bana hayretle bakıyorlardı :-)

    YanıtlaSil
  5. Elifin de uyku oyuncağı var ve onu çok seviyor ancak bu uykuya geçmesini kolaylaştırmadı :)

    YanıtlaSil
  6. İyi günler gece hanım. Yazılarınızı severek okuyorum . Bilgileriniz gerçekten yararlı nizler için. Benimde 10 aylık ikizlerim var. Sizden bir konuda yardım isteyecektim. Vaktiniz elverirse kızkardeşim hollandaya gezmeye gelecek. Orada bebişler için neler tavsiye edersiniz. Alışveriş yapmayı düşünüyor ikizlere. Siz hangi ürünleri tavsiye edersiniz her konuda. Neredn alsa. Birde ikiz arabasını uygun hangi siteden yada magazadan alabiliriz teşekkürler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu sorunun cevabı uzun olacak blog yazısı olarak yazayım hemen

      Sil
  7. Merhaba gece hanim su an 3. Ayina yeni girmis erkek bebisim var dinlemeyi izlemeyi seviyor once kirmizi ssimdide mavi renklere odaklsniyor bende gozluyorum onu ne istedigini anlamaya calisiyirum simdi memis olmadan nasil uyutacagim dogdugundan beri uykusu icin isikleri los yaptik kendi odasinda ve besiginde uyuttum esnemesini bekledim gece dahavguzel gunduz de daha zor uyuyor sikinti surda memisle beraber uyuyir bu da gaz yapiyir tekrar meme tekrar gaz nasil nerden baslicam daha erken mi kafam cok karisik donence aldik ama uygun mu sadece benim elimi emerken tutmayi seviyor tavsiyenize ihtiyacim var

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba uyku işaretlerini takip ediyorsunuz demek ki, tavsiyem uukusu gelmeden uyutmaya çalışmayın sizi yorar bu süreç. El tutmayı seviyorsa bir uyku arkadaşı zamanı gelmiş demektir, battaniye yada bez tutturabilirsiniz eline. Memede uyuması benim için sakıncalı bir durum değil hala çok ufak bebeğiniz anne göğsüne ihtiyacı var. Oğlum 13 aylık oldu hala memede uyur ben şikayetçi değilim. Eğer sizi rahatsız edecekse memede uyumadı emzik işe yarayacaktır.

      Sil
  8. Merhaba bnmde bebegim 5.5 aylik ama uyku arkadasina alstramadm biturlu djsi cikyor dye ne versem agzina sokuyo sarilmak yerine ama emzige aliskin tabi emziksiz huyumuyo eline bisey verincede emzigi atip agzina sokuyir nasıl yapmaliyim sizce ?

    YanıtlaSil
  9. Merhaba bnmde bebeğim 5.5 aylik ama biturlu uyku arkadasina alistramadim dusi cikacak diye ne vrsem ağzına sokuyor ama emzige aliskin emziksiz uyumuyor ve ne zaman eline bisi versem emzigi atıp agzina goturuyor sizce ne zaman dogru zaman veya gecmi kaldim ?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Emzik de uyku arkadaşıdır aynı zamanda, dolayısıyla bir tane daha ihtiyacınız yok, bence alışmasa da olur. Ama illa ki isterseniz bırakın ağzına alsın keşfi bitince vazgececektir ağzına almaktan veya dişlerin kaşınmasına iyi geliyor da olabilir

      Sil
  10. Merhaba gece hanim,nette uyku arkadasi ararken siz ciktiniz karsima insallah faydali okursunuz bana 21 aylik bir oglum var simdiye kadar hep emerek uyuyordu sutten keseli bir ay oldu ama uyutmakta zorluk cekiyoruz kendi kendine uyuyor ama ninniler dinlete dinlete helak oluyoruz uykusu gelene kadar tabi gece 1i bazen 2 yi buluyor uyumasi.besiginede uyumadan yatiramiyoruz yatmak istemiyor kesinlikle.daha erken uyumasi icin ne yapabilirim uyku arkadasina alisik degil bu arada halâ alistirma sansim varmi acaba��

    YanıtlaSil
  11. Merhaba gece hanim nette uyku arkadasi ararken siz ciktiniz karsima insallahta fayfali olursunuz.21 aylik bir oglum var bir ay oldu sutten kestim sutten kesinceye kadar hep memede uyuyordu benimde kolayima geldi galiba sonrasini hic dusunmedim simdi ise kendi kendine uyuyor ama besigine kesinlkkle yatmiyor oc den ninni dinlete dinlete helak oluyoruz oyle uyuyor ama uyumasi gece 1 i 2 yi buluyor.herhangi bir uyku arkadasi yok ama halâ alisma sansi olurmu acaba😊cevabinizi bekliyorum tesekkur ederim

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet tabi mümkün sevdiği bir oyuncak olabilir, o seçsin ama artık onunla uyuyacağını onun da uykusunun geldiğini seninle uyumam istiyormuş falan diyerek alıştırabilirsiniz

      Sil
  12. Merhaba gece hanim,nette uyku arkadasi ararken siz ciktiniz karsima insallah faydali okursunuz bana 21 aylik bir oglum var simdiye kadar hep emerek uyuyordu sutten keseli bir ay oldu ama uyutmakta zorluk cekiyoruz kendi kendine uyuyor ama ninniler dinlete dinlete helak oluyoruz uykusu gelene kadar tabi gece 1i bazen 2 yi buluyor uyumasi.besiginede uyumadan yatiramiyoruz yatmak istemiyor kesinlikle.daha erken uyumasi icin ne yapabilirim uyku arkadasina alisik degil bu arada halâ alistirma sansim varmi acaba��

    YanıtlaSil
  13. Merhaba gece hanim. 13 aylik kizimi uyku arkadasina alisfirmak istiyorum. Uyku arkadasini gun icinde oynadigi bir oyuncaktan mi secmeliyim yoksa sadece uykuya ozel mi olmali bunu merak ediyorum yardimci olursaniz sevinirim. Hayirli gunler..

    YanıtlaSil
  14. Merhaba gece hanim. 13 aylik kizimi uyku arkadasina alisfirmak istiyorum. Uyku arkadasini gun icinde oynadigi bir oyuncaktan mi secmeliyim yoksa sadece uykuya ozel mi olmali bunu merak ediyorum yardimci olursaniz sevinirim. Hayirli gunler..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. aslında bunu bir kural gibi söylemek zor. Mesela çocuk bir oyuncağını çok seviyordur haydi o uyusun sen de uyu dersiniz diyelim, uyumaya teşvik edebilir. Veya tam tersi de olabilir normal zamanda oynadığı bir oyuncakla uyku sırasında da oynamak isteyebilir ve uykuya geçmesi zorlaşır o zaman olumlu yardımı olmaz. Bu tamamen çocuğa kalmış fakat genelde çocuklar uyurken sevdiği oyuncaklar yanında olsun istiyor

      Sil
  15. Bende kızımi 2.aydan itibaren uyku arkadaşıyla yatirdim bi süre sonra onu tutarak uyumaya başladı ama öyle aşırı duskunlugu olmadı genelde dışarı ciktigimizda oyun arkadaşı oldu ayicigimiz ama battaniyeyi tutarak uyumayi çok seviyor ☺

    YanıtlaSil
  16. Merhaba gece hanım, benim bebeğim 6 aylık ve hala uyku problemimiz var 20 dk da bir uyanıyor ve uyanırken sanki biri canını yakmış gibi oldukca şiddetli ağlayarak uyanıyor. Uyku eğitimi vermeye çalışıyorum ancak her seferinde ağlama krizlerine giriyor ve memede uyumak ve hatta hep orada kalmak istiyor. Uyku arkadası bir oyuncak almak için araştırmadayım acaba etkili olur mu uyuma konusunda ?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Elbette faydası olur ama eğer doğduğundan beri böyle değilse, yani bu sık uyanmalar Yen'i bir durum değildir geçicin bire de bir önemdir. Dişlerinden rahatsız oluyor olabilir

      Sil
  17. Benim oğlum 6 aylık. İnce bir müslin beze sarılarak uyumayı tercih ediyor.

    YanıtlaSil