28 Ekim 2014 Salı

# bebek battaniyesi # diy

Novadünya'nın Bebek Battaniyesi

Geçenlerde yazdığım bir yazıda battaniyeye başladığımı söylemiştim. Bir yorum bırakıp açıklamasını isteyen sevgili "ce" seni unutmadım :) Ancak biraz ilerleyip daha detaylı bilgi verebilmek için bekledim.

Bu güne kadar pek çok hobi-craft-diy projeleri geldi geçti ellerimden. Ancak benim için örgünün yeri başkadır. Kendimi bildim bileli örerim, ilk okula başlamadan daha minik kare elbezleri örerdik, ortaokul çağlarında kazak hırka gibi büyük parçalar örmeye başladım. Bu zamana kadar o kadar çok şey ördüm ki, saysam yüzü geçebilir. Son zamanlarda ise vakit darlığından büyük parçalara pek girişemedim.

Aslında bebek battaniyesi bile şu anki durumda benim için büyük bir parça. Fakat beni tetikleyen bir his var. Hem örgü battaniyeleri çok seviyorum hem de kısmet olursa yıllar sonra çocuklarıma bakın bu sizin bebeklik battaniyenizdi demek istiyorum. Annem eski eşyalarımızı gösterirken onları incelemek nasıl hoşuma giderdi. Madem artık örgü kazak pantalon takımları giymiyor bebekler, bir battaniye sandığımızda yer almalı. 

Evde fazla ip stoğum yok, örme aşkımın canlanmasıyla nasıl bir şey öreceğimi düşünmeden, 4 tane 100gr lık ip aldım.  Bir süre etsy ve pinterestten model araştırdım. Tığla yapılan bir modeli çok beğenip başlamıştım ancak aldığım ip için çok kalın oldu. Söküp şimdiki modeli denedim.

Bebek battaniyesi yapılacaksa bence bazı şeylere dikkat etmek lazım. 

-Birincisi fazla ağır olmamalı, bebek altında ezilmesin. Bunun için az ip harcayan modeller tercih etmeli veya ince ipler. Kalın iplerde tığla yapılan trabzan, şişle yapılan haroşa, lastik, selanik gibi modeller çift kat örgü gibi olur. Bu yüzden hem kalın ve ağır olacak  hem de çok ip tüketecektir. İnce iplerde ise örgü çabuk büyümez, bu yüzden daha fazla ip tüketmek gerekebilir.

- ikincisi yumuşak olmalı. Örme sıkılığı da yumuşaklığı etkiler elbet ama bazı modeller yapısı gereği sıkı ve sert olabilir.Tığla  örülen topçuklu ve sıkiğneli modeller, şişle örülen kabartmalı modeller bebeği rahatsız edebilir.

-üçüncüsü çok delikli olmamalı. Delikli modeller hafif ve yumuşak olur ama bir kumaşa dikilmediği sürece çok ısıtmayabilir. Bu yüzden ben, bu modelleri de eledim.

Geriye düz örgü ve çok delikli olmayan seyrek ajurlu modeller ve bir de pirinç modeli kaldı benim için. Düz örgü de kenarlardan kıvrılıp rulo olma sorunu olabiliyor, ajurlu modele çok dikkat vermek gerek (benim için şu an zor sürekli söküp düzeltmeye uğraşamam ) geriye kaldı pirinç modeli :)

Geniş bir şişim olsaydı tek seferde örerdim belki ama yok. Şimdi üç parçada örüp belirgin olmayan şekilde birleştireceğim.


İlk orta parçayı bitirdim. İpin üzerinde 4-5 no şiş önerisi vardı. Ben 5le örüyorum. 54 ilmek başladım, birkaç sıra haroşa ördüm, sonra bir ters bir düz pirinç modeline başladım. Normalde klasik modelde bir sonraki sırada ters ilmek üzerine düz, düz ilmek üzerine ters örülür. Ben bu değiştirmeyi iki sırada bir yapıyorum (yani bir git gel sonra ilmekleri değiştir). Böylece biraz daha kabarık çıtır çıtır bir örnek oluyor.

 
Yaklaşık 1mtx1mt yapacağım battaniyeyi. İlk parça 33-34cm oldu ve 100gr ipin tamamı ile 85cm uzunluğa eriştim. Diğer ipten ilave yaptım tabi ancak toplamda 4 ipten biraz daha az kullanacağımı ve 350-370gr tutacağını düşünüyorum. Tabi ütü ile genişletmedim, o zaman daha az ip yeterdi. Ütülemeden bu şekilde kullanmak istiyorum.

Orta parçadan sonra sağ ve sol için örerken yan kenar boyunca da haroşa öreceğim. Bu yüzden yan parçaları 59 ilmek yapıyorum kenardan 5 ilmeği haroşaya ayırdım. (Toplamda 1mtden biraz uzun oldu benimki, yan parçalardaki ilmek sayısını arttırdım ki eşit olsun)

Şimdilik böyle renksiz düz bir model oldu ama ben böyle tercih ettim istenirse üzerine renkli süslemeler yapılabilir.

Umarım bitmiş ve kullanırkenki hallerini paylaşmak kısmet olur.

Sevgiler

3 yorum:

  1. Pirinç modelini çok severim şık ve modern duruyor. Ayrıca battaniyenin dokusu konusunda çok haklısın! Çünkü tığ işi sert oluyor ben zaten tığ işini dekor süs için seviyorum kıyafet türü şeylerde şiş örgüsü daha yumuş oluyor. Ben de başlıcam yünler hazır :))

    YanıtlaSil
  2. Ben internetten ip almıştım 5tane 100gram battaniye örücem düz model 160ülmekle başladı sizce uygunmu yetermi ipüm kalınlık grubu orta

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ortalama bir çocuk şapkası 100 ilmek oluyor sanırım 160 az gelir en az 200-250 olmalı

      Sil