8 Kasım 2019 Cuma

Evin Yasak Odası

Bu gün konuşma dersindeki arkadaşlarla bizde toplandık. Neyse ki her şey yolunda ve planladığım şekilde gitti. Yemek öncesinde hep beraber evi gezdik. Her odaya sırayla girip çıktıkları halde yatak odası kapısına gelince ip gibi sıraya dizildiler, sadece kafalarını uzattılar. Tanıdık geldi mi? Ben odanın içinden içeri girebilirsiniz dediğim halde bir iki kişi dışında giren olmadı. Dışardan bakınca komik görünse de çok şaşırdım. Tamam biz türk milleti olarak yatak odasına “ayıp girilmez” yaftası yapıştırmışız ama bunu yapanların bazıları türk bile değil. Hayret ki ne hayret.

Çocukken gittiğimiz bazı evlerin yatak odalarının kapısı kapalı olurdu. Müthiş merak ederdim. Bizimki genelde açıktı, ancak dağınıklık toplanamadıysa, gelen kişi görmesin diye kapanırdı o kadar. Teyzemlerde ise toplu olduğunu hep bilirdim ama yine de kapalıydı. İçerde kimse yok niye ki? Kirlenmesin diye derdi annem. Fakat ne kiri, misafirliğe gittiysek sokak kıyafetimi giymemişimdir herhalde. Yatağa çıkıp zıplayacağım da yoktu, peki nedendi.

Nedenini hala anlayamıyorum. İçerde kimse yoksa, içindeki sıradan yatak dolap gibi mobilyalara başka anlamlar yüklemenin amacı ne? Yoksa yaşanan çılgın gecelerin seslerini çocuklara fısıldayacaklarından mı korkuyorlar? Bomboş bir odanın ne ayıbı olabilir, neyi ihlal edecek? . Asıl bu engelin kendisi, o masum beyne, masum olmayan şeyleri çağrıştırmıyor mu? Çocuk biraz daha büyüdüğünde hımm burası ayıp oda diye meraklı gözlerle bir işaret aramaya teşvik etmiyor mu?

Elbette ki özel hayatın gizli kalması gerektiğini düşünüyorum. Ancak bu durumda olduğu gibi, anlam kaymasına uğrayan o kadar çok şey var ki? Birileri bir şey söylemiş veya yapmış, sonra kimse neden diye sormamış. Ya da sormuş da benim gibi cevabını bulamamış.

Var mı bir bilen?

17 yorum:

  1. genelde misafir gelince evdeki bütün dağınıklık yatak odasına tıkılıp kapı da üstüne kapatılırdı da ondan:)))))))))
    Şaka tabii, bence yatak odası hem çifte ait özel bir oda olduğu için, hem de kıymetli şeyler orada durduğu için (altınlar, para vs.. tabii çok eskiden bahsediyorum) girilmezdi. Çocukların çekmeceleri karıştırıp anneee! bilmemne teyzede senin südyeninin aynısından vaaar! diye bağırması da işten değildi.
    Bunun yanında misafir zaten sadece misafir odasına yani salona girerdi, öyle değil mi? Türkiye'de 'ev turu' yapmak ve odaları göstermek yeni yeni çıkan bir moda. Bunun dışında çok samimi olmadıkları müddetçe erkekler sadece tuvalete, kadınlar da en fazla kendi çocuklarını kontrol etmek için çocukların olduğu odaya şöyle bir girerlerdi. annemlerin yatak odasında bir tek bebeklerin uyuduğunu hatırlarım. Evin en sakin ve gözden uzak odası olduğu için. Benim çocukluğumda misafir mutfağa da sokulmazdı, ama bu saklamak amacıyla değil, iş yaptırmamak içindi elbette. Yani düşünürsek eskiden evin sakinleri (ve sahipleri!) olarak biz de o salonlara giremezdik.. Ben oraya giremiyor idiysem o da benim odamı görmesindi canım! :))))
    Mübalâğa ettim ama bence sebepler yarı şaka yarı ciddi bunlar.
    ltg

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teyzem gibi yakınların misafirliklerinde biz her odaya girerdik, sadece yatak odası hariç. İç çamaşırı konusu ise işte sakınılan şeylerden biri olması tuhaf. Belki şimdiki çocuklar daha rahat büyüdüklerinden. Sütyense sütyen külotsa külot ne olmuş yani. İşte yine başka anlamlar yüklenmiş bir diğer obje.

      Sil
    2. Ev gezmeleri bizde yeni ev alındığında, yeni taşınıldığında falan olur. Bizin dünkü gezimiz ise biraz kültürel amaçlı. Farklı kültürlerden olduğumuz için yaşam tarzımızı ele veriyor yaşayış biçimlerimiz. Mesela taylandlı arkadaşım 16 yaşına kadar ebeveynleri ile uyudukları için hollandalı kocası olmasına rağmen çocukları 16 yaşına gelinceye kadar odasını ayırmayacakmış.

      Sil
    3. Ha şimdi anladım kültürel amaçlı diyince, okumamışım yorumu pardon :)

      Sil
    4. 16 mıııııııııııı.. :D nedeni neymiş peki? Nüfus planlaması? :D

      Sil
    5. Tüm taylandlılar öyle değil sanırım bu arkadaş köyde büyümüş, şehirde büyüyen böyle yapmıyor ama tabi ısrarla bunu uygulamasına şaşırdım. Oğlu bu yıl liseye başladı ve odasını ayırdılar biliyorum

      Sil
    6. Aynı odada uyuma kültürü Japonlarda da varmış. Benim bir Japon arkadaşım çocuklarıyla aynı odada uyuyordu (yani kocası, kendisi ve iki çocuğu yer yataklarında), bir başkası (daha genç) karyolalarda ve ayrı odada uyutuyor. Herkes benimsemiyor sanırım.
      Amerikalı arkadaşların evine gittiğimiz zaman yatak odalarına (hem kendisinin hem çocuklarınkine) sokmuyordu. İki tanesi iki katlı evde oturuyordu ve sebep olarak odanın kirlenmesini ima ettiler (alt katta halı yok, ayakkabıyla geziyorlar, yatak odalarında halı var, ayakkabı çıkıyor). Bir tanesi tek katlı evde oturuyordu, ama ne biz evi gezmek istedik, ne de o gezdirmeye yeltendi. Çocuklar tabii ne isterlerse yaptılar.
      Düşündüm de ben ev gezdilirilirken sıkıldığım için her odada kafamı sokup çıkıyorum. Acaba dışardan nasıl görünüyordur.
      ltg

      Sil
    7. İlk duyduğumda ben de vay anasını dedim. Ebeveynlik kitaplarının ısrarlarına kulak asmadan bildiğini okumanın gücü öyle müthiş gelmişti ki. Valla hayranım böylelerine

      Sil
  2. Halen çekinirim başkasının yatak odasına girmeye. Hem kişinin en özel yeri olduğu için, hem değerli eşyaların orada olmasından, hem de özel iç çamaşırı vs. bulunmasından kaynaklı bir gizlilik vardır yatak odalarında. Yoksa odada yaşanılanlar nedeniyle değil. Bunu hiç duymamıştım :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İlginç ben hiç öyle bir rahatsızlık duymuyorum. kapıdan bakmakla iki adım içeriden bakmanın farkını anlamıyorum. Sonuçta ev sahibi de yanında.

      Sil
    2. Yeni bir ev alındıysa, yada evime ilk kez gelen ve merak eden varsa tabiki gösteririm yatak odasını, içeri girmesinde de benim nezdimde sorun olmaz.
      Ben diğer misafirleri kasdetmiştim. Odama benden hariç girmelerini istemem :)

      Sil
    3. Tabi yokken girmek hoş değil. Dün yaşadığım olayda ben odanın içindeyim onlar kafalarını uzatıp bakıyor ayaklar geride çok komikti oysa iki adım atsan birsey değişmeyecek yani.

      Sil
  3. Bana çok acaip geldi Gece! Yani evin gezilmesi acaip geldi, Türkiye'de biliyorum yeni eve ziyarete gidildiğinde ev sahibi gezdirir ama, uzun süredir oturulan bir eve ilk gelseler bile Almanya'da (Türkiye'de de pek rastlamadım bu adete kendi çevremde) ev gezilmez.. Bizde yatak odaları falan hep açık, eve çok sık misafir geliyor, hatta bazen bakıyorum çocuklar toplanmış bizim yatakta zıplamaca oynuyorlar :D Ama şimdiye dek hiç "evi gezeyim" diyen çıkmadı, ondan şaşırdım...

    YanıtlaSil
  4. Aaa gece sen diyince farkettim şimdi ben de yatak odalarından çekiniyorum yaa... ev turunda yatak odası kısmına gelince inceden bi rahatsızlık çöküyo bana. (İlginçtir ki kendi yatak odama başkasını sokunca asla değil! Ben başkasınınkine girince oluyo o his)

    Gözümü dikip yatağa falan bakarsam insanlar “ooo ne biçim sex dönüyordur burda” falan diye düşündüğümü sanmasın kız o an ahsjdjjfjfnfn

    Ay bilemedim de nedenini bak. Seks konuşmaktan, müstehcen espriler imalar yapmaktan falan da çekinmem (aksine severim) misal. Ama insanların yatak odasında o gerginlik; bir an önce o odadan çıkmak isteme hali oluyor, net! Valla şaşırdım bu tespitine. Üzerine düşüneyim bakayım :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Benim de aklıma gelmezdi de o kadar barizdi ki dün yatak odasının görünmez kalkanı düşün 5-6 kişi kapıda sıkışık duruyor ve kafa uzatıyor😂😂

      Sil
  5. vay anasını. demek gevurlarda da Anadolu adetleri var :D ev turu ha? yatak odasına girmemek ha? heralde gocan gelmeden de evlerine gitmişlerdir, ayıp olmasın diye ehehe :D burda öyle bi çekince varmış. ev hanımları, evin beyi gelmeden misafirlikten giderlermiş.

    yatak odamdan çekinmem, başkasınınkine de meraklı şekilde girerim. nasıl acaba odaları diye. meraklıyım ya.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ya ben de hiç çekinmem ve girerim yorumlardan sonra acaba anormal miyim diye düşündüm ki imdadıma yetiştin😂

      Sil