28 Aralık 2015 Pazartesi

# atkı # bonnet

Kazayağı Desenli Bonnet ve Boyunluk


Çok sevdiğim bir arkadaşımın tatlı kızı için ördüm bunları. Instagram'da paylaştığımda yapılışını merak edenler olmuştu. Bu yazıda elimden geldiğince basit anlatmaya çalışacağım.

-Zoraki modellik yapan Helodünya-


Kazayağı desenli bonnet şapka:
Şapkayı örerken bir desen kullanmak istiyordum ve nostaljik olması için kazayağı modeline karar verdim. Pinterest'te yaptığım uzun araştırmalar sonucu, örgüye en yatkın şablonu bulup uyguladım. 

Şapkayı örerken 4 numara şiş kullandım, ipim de çok kalın değil. Zaten eğer böyle ip atlatmalı desenler uygulanacaksa, kalın ipler örgüyü daha da kalınlaştırıyor. Şapkanın içinde bu ip atlatmalarının bir katman olduğunu düşünün, bir de örgünün kendi katmanı, iki kat kalınlıkta oluyor. Giyildiğinde oldukça sıcak olabilir. Bu yüzden olabildiğince ince ipler kullanılmalı.

Daha önce ördüğüm bonnetlerden biraz farklı bu şapkanın örülüşü. Sanıyorum 96 ilmekle başladım. İlk 5 sırayı (istediğiniz kadar yapabilirsiniz) lastik ördüm. Düz örgüye geçtikten sonra, boyun kısmını oluşturacak olan kenarları haroşa devam ettim. Yine haroşayı kaçar ilmek ile devam edeceğiniz size kalmış ama 4-8 arası yeterlidir. Bu sayıyı ayarlarken deseni düşünmekte fayda var. Desen 4 ilmekte tamamlanıyor. Dolayısıyla 4'ün katlarında bir miktarı ayırıp, geri kalan küsüratları haroşaya ilave edebilirsiniz.

Fotoğrafta görüldüğü gibi deseni çok fazla uygulamadım. Bahsettiğim gibi kalınlaştırıyor çünkü. Diğer yandan deseni oluştururken yapılan ip atlatmalarında biraz dikkat etmek lazım. Arkada kalan ip gergin olursa, örgü büzülüp daralmaya başlıyor. Bu yüzden ekstra bir dikkat istiyor. Hem deseni takip et, hem sıkılaşmasın diye dikkat et, bana bu kadar yetti. Yine de oğluma siyah beyaz komple kazayağı desenli bir bere örme hayalim var. Bakalım bu kışa yetişecek mi?

Hala desene gelemedim :)) Anlatırken benim ipin renklerini kullanacağım. Taban renk-yeşil ve desen rengi-krem şeklinde.

Deseni oluşturmaya başladığım ilk suranın arka değil de ön yüz olmasını tercih ettim ben. Buna göre

1. sıra (ön): 1 ilmek yeşil, 1 ilmek krem, 2 ilmek yeşil ( ardından tekrar yeşil geleceği için bundan sonra üç yeşil bir krem diye gidebilirsiniz)
2. sıra (arka): 1 ilmek yeşil, 3 ilmek krem
3. sıra (ön): 3 ilmek krem, 1 ilmek yeşil
4. sıra (arka) : 2 yeşil, 1 krem, 1 yeşil (ardından tekrar iki yeşil geleceği için bundan sonra üç yeşil 1 krem diye ilerlenebilir)

Ön tarafı örerken düz örgü, arka tarafı örerken ters örgü örüleceğini ve bir desen bittikten sonra (yukarıda yazdığım 4 sıra) ikinci desen için hiç sıra atlatmadan aynı döngünün tekrar başlayacağını hatırlatayım.

Desenden sonra yine düz örgüye devam ettim (kenarlar haroşa tabi) ve alından kafa tepesine kadar ördükten sonra, her sırada onar onar azaltarak bitirdim. İsterseniz azaltma yapmadan da bitebilir ben biraz sivri olmasını istedim. En sonunda da arkayı dikip, tepesine ponpon yaptım.


Pirinç modeli boyunluk
Örgü ustaları birazdan yazacağım modelin gerçek pirinç modeli olmadığını söyleyebilirler, evet doğrudur ama sanırım çok daha kolay ve yaygın olduğundan pirinç denince insanların aklına bu model geliyor artık.

Şapkayla takım olması için aynı krem ipi kullandım fakat şapka kalın olmasın diye ince bir ip seçtiğimi söylemiştim. Oyda bu model kalın iplerde daha güzel duruyor. Peki ne yapacağım derseniz çok basit, iki kat örmek :) Ben yumağın üstteki ucu ile içinden çekip çıkardığım ucunu birleştiriyorum ve iki katı kolayca örüyorum. Hiç dolaşmıyor ve yanımda iki kocaman yumak taşımamış oluyorum.

Bu boyunlukta 6 no şiş ve iki kat ip kullandım. İlmek sayısını hatırlamıyorum ama kalın şiş olduğu için şapkafan daha az sanırım 80 civarıydı. İlk başta 5 sıra lastik ördüm, lastik bittikten sonra pirinç modelini yapmak için yine lastiğe devam ediliyor aslında. Tek fark şaşırtmaca yapmak. Her sırada düz örgünün yerine ters, tersin yerine düz öreceksiniz bu kadar. Yani yine bir ters bir düz ama değiştirerek. Yeteri kadar ördüğümü düşündükten sonra yine lastik ile bitirdim.

Fotoğrafta görüldüğü gibi boyunluğu bitirdikten sonra bir ip burgusu yapıp geçirdim (tam orta değil bir kenara daha yakın). Bunu gerekirse boyunluğu sıkmak için kullanacağız. Fotoğrafta yok ama bu ipin iki ucunda da birer ponpon olacak.

Pirinç modeli benim atkılar için en uygun bulduğum örnektir. Gayet muntazam durur, yumuşak ve yeterli kalınlıkta olur. Boyunluğu örerken uzun kenardan başladım ama kısa kenardan da başlanıp, normal atkı şeklinde örülebilir.


2 yorum:

  1. Çok cici durmuş eline sağlık

    YanıtlaSil
  2. Tamamını okuyamadım anlamadığım için :) ama eline sağlık, çok güzel görünüyor :)

    YanıtlaSil