13 Kasım 2015 Cuma

Hollanda'da Bisikletle Çocuk Taşımak

Hollanda'da bisikletin ne kadar yaygın olduğunu bilmeyen yoktur. 2 yaşından itibaren bisiklet sürmeyi öğreniyorlar ve 80'lik nineler bile sürmeye devam ediyorlar. Postacılar, polisler, dondurmacılar... her şeyin bisikletlisi var. Bisiklet olayı öyle gelişmiş ki hiç aklınıza gelmeyen türde bisikletler görmek mümkün. Mesela benim bu güne kadar gördüğüm en ilginç bisiklet, yürüme engelli bir adamın kullandığı, pedalları elleriyle çevirdiği ve önünde de çocuğunu taşıdığı bir bisikletti.

Çocukları bisikletle taşımak için çok çeşitli seçenekler var. Bunlardan en yaygını mamafiets denilen anne bisikleti. Biz de ilk taşındığımızda bundan almıştık ve o zamandan beri kullanıyoruz.

Anne bisikleti almak istediğinizde mamafiets diye sorunca onlar olması gereken özelliklerde bisiklet alternatifi sunuyorlar zaten. Ama bu özellikler nedir derseniz burada yazmıştım. http://ge-ce.blogspot.nl/2013/08/anne-bisikleti.html


Bizim bisikletin hem önde hem arkada koltuğu vardı aldığımızda. Kızımı önde taşıyacağım için arka koltuğu çıkarmıştık. Ön koltuklar 15kg a kadar taşıma kapasitesine sahip. Kızım daha 15 olmamıştır ama boyu uzadığı için artık bacaklar sığmıyor ve kafası önümü görmeme engel oluyor. Onu arka koltuğa, ailemizin yeni üyesini de ön koltuğa alma zamanı gelmişti. Ancak önceden çıkardığımız arka koltuğu bir türlü monte edemedik. Bazı parçaları kaybolmuş. Geçtiğimiz haftasonu yeni bir koltuk aldık ve hemen kullanmaya başladık. Her gün öne oğlumu, arkaya kızımı koyarak okula gidiyoruz günde iki kez. Oğlum da kızım da çok seviyorlar.

Diğer arka koltuğu anne bisikleti olmayan normal türdeki eşimin bisikletine takacağız. Böylece tek çocukla kullanmak gerektiğinde onu da sürebiliriz. Ya da bir süre sonra oğlum ön koltuğa sığmadığında aile gezilerinde birini eşim birini ben arkaya alabiliriz. Yani arka koltukta çocuk taşımak için anne bisikleti olması şart değil.

Anne bisikletinden hariç çocuk taşımak için başka alternatifler de var. Bakfiets denilen kutulu bisikletler ve herhangi bir bisikletin arkasına bağlanan harici arabalar.

Bakfietsler de kabaca iki ve üç tekerlekli olmak üzere iki çeşit. Aşağıdaki fotoğrafta soldaki iki tekerlekli sağdaki üç tekerlekli. Taşıma kapasitesi açısından farkı yok ama kullananlar hız ve fonksiyonellik açısından iki tekerleklinin daha iyi olduğunu söylüyorlar. Fakat bisiklet konusunda acemiyseniz üç tekerlekliler ideal.


Bu bisikletlere 2 ve daha fazla çocuk sığabiliyor. Üç dört çocuk görmek çok yaygın, bebekler oto koltuğu ile konulabiliyor. Tabi Hollanda hep yağmurlu nasıl oluyor derseniz çeşit çeşit kılıflar var. Bazıları ev, araba gibi değişik modellerde :)
 
Tabi bu bakfietsler belli bir yer kaplıyor. Genelde insanlar dışarda kapı önlerinde bırakıyorlar ama daha kompakt modeller de var. Mesela aşağıdaki modelde çocukların oturduğu yer katlanabiliyor.

Bu bakfietsleri sevmeme rağmen almadık. Çünkü epey pahalı, sıfırı bir araba fiyatına eşit burada, ikinci elleri ise 1000euro civarı. Bunun yerine hiç aklımda yokken, ikinci el grubunda görüp şansımı deneyeyim olursa olur diyerek (ve oldu) arkaya takılan harici arabalardan aldık. Sıfırlarının fiyatı 500euro dan başlıyordu. Ben 80 euroya ikinci el bulunca kaçırmak istemedim. Önündeki pencereyi açınca açık halde de kullanmak mümkün oluyor, yağmurda ise iyi koruyor.


Bu arabaları her türdeki bisiklete takabiliyorsunuz, ayrıca bisiklete takılı olmadan bebek arabası gibi elle kullanmak mümkün. Aşağıdaki fotoda bizim yürüyüşe çıktığımız bir günden. Bu arabayla markete bile giriyorum :) Arkasında da geniş bir bagajı var, orasını dolduruyorum.

Fotoğrafta önde uzun bir çubuk görülüyor bisiklete bağlamak için, bu kısmı elle sürdüğünüzde çıkartabilirsiniz ben çıkarmamışım burada, bazen bırakıyorum. Bisiklete montajı ve çıkarması çok pratik.

Bu arabayı hem elle hem bisikletle çok kullandığım için bence artı ve eksilerini yazmak istiyorum. 

-Öncelikle çocuklar için çok rahat. Diğer bisikletlerde çocukların uyuma faslı sorunlu, burda puset gibi çok rahat uyuyorlar, ikisi de defalarca uyudu.

- Belli bir yaştan büyük çocuklar için dar ve ufak gelebilir, üstü açık bakfietslere ise her yaştan insan oturabilir, yetişkşnler de dahil. 

- Arkada olduğu için çocukların ne durumda olduğunu görmek kolay değil, benimkiler hiç susmadıkları için seslerinden anlıyorum ama bisiklet gidonuna ayna takıp arka trafiği görmek mümkün.

- Bisiklete monte ettikten sonra bir süre alışmak gerekiyor sürüşe. Genişliği yaklaşık bir metre, dönüşlerde ve dar yerlerden geçerken sığacak mı çarpmadan geçecek mi diye anlamak zor bazen. Kullandıkça bir algı oluşuyor ve sorun olmuyor.

- Biz, 1,5 mt genişliğinde bir ara patika ile ulaşılan arka bahçeye park ediyoruz. Köşeli bu dar yoldan geçirmek biraz zor oluyor, özellikle 90 derecelik dönüşlerde.

- Çıkarıp takılması ayrı kullanılma imkanı güzel yukarıda bahsettiğim gibi, başka amaçlarla kullanılabiliyor.

-Yağmura rüzgara dayanıklılığı da iyi özelliklerinden.

- Mamafiets normal bisikletlere göre daha ağırdır, ben bu arabayı da takınca çekiş gücü biraz zorluyor, özellikle yokuşlarda. Sanırım diğer bakfietsler de yokuşlarda yorucudur. Ancak Hollanda çoğunlukla düz bir ülke zaten.


13 yorum:

  1. Türkiye'de bisiklet kullanmak imkansız gibi olsa da kendime bir bisiklet almak istiyorum. Ali Baran için de öndeki aparatlardan istiyorum ama direksiyonda oturulandan değil. Yine direksiyona monte ediliyor ama nasıl önceden biz oturarak binerdik ya başkasının bisikletine, o pozisyonda oturulanları da var ama adını bilmiyorum.
    Sevgiler
    http://mavininguncesi.blogspot.com.tr

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet onları biliyorum, ancak dikkat o koltuklar erkek bisikletlerine takılıyor, gidondan seleye düz bir demiri olanlara. Diğer yandan çok ufak çocuklar için biraz tehlikeli denge problemi olabiliyor. Burada büyük çocuklar görüyorum o şekilde oturan

      Sil
  2. Ne kadar güzel bi yerde yaşıyorsunuz ozendim. :)

    YanıtlaSil
  3. İstanbul 'da ya yokuş çıkıyorsun ya iniyorsun. Bisiklet zor. Zaten trafikte de rahat bırakmıyorlar adamı. Çocuk koltuklu bisiklete cesaret edemezdim sanırım ama aldığın araba çok kullanışlı gözüküyor :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Arabaya da ben trafikte cesaret edemem çünkü diğer araçların sağı solu belli değil burda bisiklet trafikte en öncelikli araç ama yine de tereddütlüyüm araba takılıyken, koltuk ise sana yapışık olduğundan daha kontrollü geliyor bana

      Sil
  4. Bisiklet değil bebek arabası bile kullanılamayan İstanbul'dan selam olsun :) İsviçre'ye kuzenime gittiğimde bende denemiş ve bayılmıştım bu backfistleri ve galiba en çok da o yüzden ordan yaşamak istemiştim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. :)) evet çok güzel gerçekten ben kullanırken bile doyamıyorum gözüm hep ötekilerde :)

      Sil
  5. Biz de croozer kullanıyoruz, inanılmaz memnunum :) Çok da hafif olduğu için insanı yormuyor. Tavsiye ederim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bizimki de croozer ama çok hafif değil çift kişilik mi sizinki de

      Sil
  6. Eşim ve ben iyi bir bisiklet kullanıcısıyız. Her ne kadar şu anda ikamet ettiğimiz Kuzey Kıbrıs'ta bisiklet kullanabilmek için uygun yollar olmasa da bisikletlerimizi hayatımızda tutmaya gayret ediyoruz. Benim hayalim, bebeğimiz olduğunda önü bebek arabası arkası bisiklet olan modellere sahip olmak(başka bir adı varsa bilmiyorum). Çok yakın zamanda bisikletlerimizin lastiklerini çaldılar, Hollanda'da da bisiklet hırsızlıklarının olduğunu duydum, doğru mudur?
    Sevgiler..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hem de nasıl müthiş bir hırsızlık var bisiklet konusunda ikinci el satışı çok yaygın ya bu yüzden hırsızlık oluyor

      Sil